سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه دوستی اش خدایی نباشد، از او بپرهیز، که دوستی اش پلید است و مصاحبت با او شوم . [امام علی علیه السلام]

^^^^^^*** طوبی معارف ***^^^^^^

ادله وجود خارجى حضرت مهدى (عج) در عصر غیبت کبرى

در موضوع مهدى (عج) با این تعبیر که وى رهبرى، منتظر است تا در سطحى برتر جهان را دگرگون کند سخنان بسیارى از پیامبر اسلام ص و امامان ع به دست ما رسیده است، به طورى که در اصالت و صحّت آن نمى توان هیچ تردید رواداشت باید گفت تنها از طریق اهل سنت بیش از چهار صد حدیث در این خصوص از پیامبر ص گزارش شده است و اگر اخبار رسیده از طریق شیعه و سنى را شمارش کنیم به بیش از 6000 روایت در مورد امام مهدى (عج) بر مى خوریم که مسلماً شماره بزرگى است براى تجسم این اندیشه در امام دوازدهم (عج) و پذیرش آن نیز دلایل کافى و روشن وجود دارد که همه را مى توان در دو دلیل خلاصه کرد که یکى اسلامى و دیگرى علمى است ; با دلیل اسلامى ; وجود رهبر منتظر ثابت مى شود و با دلیل علمى ; روشن مى گردد که مهدى (عج)تصور و افسانه نیست بلکه حقیقتى است که وجود آن با تجربه تاریخى ثابت شده است.

1 ـ دلیل اسلامى :

درصدها روایتى که از پیامبر عظیم الشأن ص و امامان شیعه ع به ما رسیده و ویژگیهاى مهدى (عج) را برشمرده، در مى یابیم که او از اهل بیت و فرزندان حضرت فاطمه و نهمین فرزند امام حسین ع و دوازدهمین امام از ائمه دوازده گانه است.

و از جمله احادیثى که در اینجا به آن اشاره مى نماییم روایتى از پیامبر خدا ص درباره جانشینان و پیشوایان پس از خود است که فرمود:

آنها (جانشینان من) دوازده نفرند و از قریش هستند.

متن این حدیث از راههاى گوناگون و با الفاظ متفاوت روایت شده است. و برخى روایت شماران که روایت اینگونه را شمرده اند، به بیش از 270 روایت رسیده اند که همه آنها از معروفترین کتابهاى حدیثى شیعه و سنى گرفته شده است.

و از قلم کسانى همچون بخارى و مسلم و ترمذى و ابوداوود و احمد، در مسند و حاکم در مستدرک بر صحیحین بازگو گردیده است. و باید گفت، این حدیث روشنگر یک حقیقت خدایى است که بر زبان پیامبر اکرم ص جارى شده است.

2 ـ دلیل علمى:

پایه دلیل علمى، بررسى و تجربه زمانى 70 ساله غیبت صغرى است. غیبت صغرى نشان دهنده مرحله نخست امامت مهدى (عج) است ; زیرا سرنوشت حتمى امام این بود که از دیده هاى مردم پنهان بماند ; اگرچه دل و فکرش در میان مردم باشد.

ولى در این زمان نیز امام با نایبان خاص خود با مردم ارتباط برقرار مى نمود و سؤالات شفاهى و کتبى مردم را پاسخ مى دادند.

آرى غیبت صغرى یک تجربه علمى شمرده مى شود تا چیزى که واقعیت عینى و خارجى دارد، اثبات کند و پذیرش واقعیت رهبرى امام مهدى (عج) را با ویژگیهاى ولادت و زندگى و غیبت کبرى آن حضرت ممکن سازد




mustafa miri ::: جمعه 86/1/24::: ساعت 1:52 عصر

                                                                  emam mahdi

مهدى(علیه السلام) فرزند امام حسن عسکرى(علیه السلام) است

موفّق بن احمد خوارزمى حنفى ـ که اهل سنّت او را صدر الأئمّه خوانده اند ـ در کتاب «مقتل الحسین(علیه السلام)» از ابى سلمى ـ شتربان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ـ روایت کرده است که گفت: من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) شنیدم که مى فرمود:

«شبى که مرا به آسمانها سیر دادند، خداوند عزیز ـ جل ثناؤه ـ فرمود: پیامبر به آنچه از جانب پروردگارش به او فرو فرستاده شد، ایمان آورد.

من گفتم: و مؤمنان (نیز ایمان آوردند).

خداى متعال فرمود: راست گفتى اى محمّد! چه کسى را به جانشینى خود در میان امّت گذاشتى؟

گفتم: بهترین آنها را.

خطاب رسید: على بن ابى طالب را؟

گفتم: آرى پروردگارا!

فرمود: اى محمّد! من نظرى به زمین افکندم و از میان اهل زمین تو را برگزیدم و نامى از نام هاى خود براى تو برگرفتم; پس من در جایى یاد نمى شوم مگر آن که تو هم با من یاد شوى، من محمودم و تویى محمّد. بار دیگر نظرى به زمین افکندم و «على» را برگزیدم و نامى از نامهاى خود را براى او برگرفتم; پس من اعلا هستم و او على است.

اى محمّد! من تو را و على، فاطمه، حسن، حسین و امامان از فرزندان حسین را از نور خود آفریدم و ولایت شما را بر اهل آسمانها و زمین ها عرضه داشتم، هر که آن را پذیرفت در نزد من از مؤمنان است و هر که نپذیرفت در نزد من از کافران است.

اى محمّد! اگر بنده اى از بندگان من، مرا آن قدر عبادت کند تا از پاى در افتد و یا بدنش مانند مشکى خشکیده گردد، سپس در حالى که منکر ولایت شماست نزد من آید، او را نمى آمرزم مگر آن که اقرار به ولایت شما نماید.

اى محمّد! آیا دوست دارى که آنها را ببینى؟

گفتم: آرى پروردگارا!

فرمود: به طرف راست عرش توجّه نما.

چون به طرف راست عرش خدا نگریستم، على، فاطمه، حسن، حسین، على بن حسین، محمّد بن على، جعفر بن محمّد، موسى بن جعفر، على بن موسى، محمّد بن على، على بن محمّد، حسن بن على و مهدى(علیهم السلام)را دیدم که هاله اى از نور آنها را احاطه کرده است و آنها ایستاده، نماز مى خوانند و او ـ یعنى حضرت مهدى(علیه السلام) ـ در وسط آنها مانند ستاره درخشان بود.

پس خداوند فرمود: اى محمّد! اینها حجّتهاى من هستند و مهدى انتقام گیرنده عترت تو است. به عزّت و جلال خودم سوگند! او حجّتى است که ولایتش بر اولیاى من واجب است و اوست که از دشمنان من انتقام خواهد گرفت».

آرى خواننده گرامى! مهدى موعود منتظر(علیه السلام) فرزند بلافصل امام حسن عسکرى(علیه السلام)است و رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)نیز در ضمن حدیث مفصّلى که شیخ الاسلام حموینى شافعى و گروهى از علماى امامیّه آن را نقل کرده اند، نسب شریف او را به طور صریح و روشن این گونه بیان فرموده است:

خداوند تبارک و تعالى در صلب امام حسن (عسکرى(علیه السلام)) نطفه اى مبارک، میمون، پاک و پاکیزه قرار داده که هر مؤمنى که خداوند از او پیمان ولایت اهل بیت(علیهم السلام) گرفته، از او خشنود مى شود و هرکس که درباره او تردید داشته و منکر وجودش گردد از او روى مى گرداند.

او امامى پارسا، پاکیزه، هادى و مهدى است که مورد پسند درگاه خداوند است. آغاز و انجامش عدالت است; به عدالت حکومت مى کند و به عدالت فرمان مى دهد، او خداى تعالى را تصدیق مى کند و خداوند هم او را در فرمانى که صادر مى کند تصدیق مى نماید . . . همراه او صحیفه و نوشته مهر شده اى هست که شماره اصحاب و کلیّه خصوصیّات و ویژگى هاى یارانش، با اسم، نسب، شهر، شغل، زبان و القاب در آن نوشته شده است . . .»




mustafa miri ::: جمعه 86/1/24::: ساعت 1:52 عصر

درباره ی امام عصر (عج) روایات گوناگونی وجود دارد و نیز در هر یک از روایات نام های متعددی را به حضرت نسبت داده اند در اینجا به بعض از آنها اشاره می کنیم :

صاحب الزمان - مهدی - قائم آل محمد - فاتق کل رتق - حاصد فروغ الغی و الشقاق - طامس آثار الزیغ و الاهواء -طالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء - طالب بدم المقتول بکربلاء - محقق کل حق - مبطل کل باطل - مهدی الامم - سفینه النجاه - التقی - حافظ اسرار رب العالمین - حجه الله فی ارضه - بقیه الله - الرضی - حجه المعبود و کلمه المحمود - منیر الحق - قائم بقسط الله - جامع الکلم - النقی - الزکی - عین الله فی خلقه - عین الحیوه - قمر الزاهر - السیف الشاهر - صاحب الشرف - وتر الموتور - علم المنصوب - خلف السلف - وارث الانبیاء - نور الباهر - الکتاب المسطور - خالق الهام - ربیع الانام - نضره الایام و ... .




mustafa miri ::: جمعه 86/1/24::: ساعت 1:52 عصر

راه شناخت مهدى (علیه السلام)

براى شناخت حضرت مهدى (علیه السلام) و ویژگى هاى شخصى و کیفیت غیبت و ظهور او هیچ وسیله اى بهتر از آیات شریفه قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)نیست.

با اینکه در این زمینه و با اتکاى به همین آیات و روایات، بیش از هزار کتاب و رساله نوشته شده است بازهم به طور یقین مى توان گفت که در تمامى آنها، جز بخش کوچکى از معارف مربوط به این آخرین ذخیره الهى، تبیین نشده است.

زیرا ابعاد وجودى او را ـ همچنان که در باره امیرالمؤمنین (علیه السلام)فرموده اند ـ کسى جز خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)به تمام و کمال نشناسد.

و باز کلام خدا و پیامبر و اهلبیت را هرکسى به درستى فهم نتواند کرد.

علاوه بر این، خاصیت دوران غیبت است که نمى توان مطمئن بود که همه فرمایشات آنان به ما رسیده باشد.

با این همه، آنچه در پى مى آید تنها مرورى بر پاره اى عناوین و ذکر نمونه هایى در هر باب است. بسان بر گرفتن قطره هایى از دریایى بى کرانه، که گفته اند:

آب دریا را اگر نتوان کشید***هم به قدر تشنگى باید چشید




mustafa miri ::: جمعه 86/1/24::: ساعت 1:52 عصر

عوامل غیبت حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه)

در ابتدا باید توضیح دهم که ریشه عوامل غیبت را باید در شیطان جستجو نمود زیرا در همان آغاز درگیرى بین خداوند و شیطان طبق آیات شریفه سوره حجر که خداوند متعال به شیطان مى فرماید چرا سجده نکردى او جواب داد که براى این که

بشر را از گل و لاى خلق کرده اى و بالاخره از خداى تعالى مهلت خواست که خداوند متعال فرمود تا روز وقت معلوم مهلت داده شدى. که با توجه به روایات خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) در ذیل این آیات معلوم مى شود که خداى تعالى تا روز ظهور امام عصر (ارواحنا فداه) به شیطان مهلت داده است. (1) از این رو چون مهلت فعالیت وپایان زندگى شیطان تا روز قیام حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) تعیین شده آن لعین محور حملات و فعالیتهاى خود را با امام زمان (ارواحنا فداه) و حضور در بین مردم که تمام بشریّت بتواند از ایشان بهره مند شود قرار داده است. که فعالیّت وى در دو جنبه زیر علت اساسى و شاید بتوان گفت غیبت را به دنبال داشته است:

بخش اول : ظلم ظالمین

در مثالى که در ابتداى کلام زدیم حالا بررسى نماییم که ظالمینى که بر شهر مسلط شده اند و از فرمانده کل یعنى شیطان دستور مى گیرند براى از بین بردن اساس انسانیّت چه کارهایى انجام داده اند:

الف ـ بستن درب خانه علم و حکمت

اساسى ترین کارى که افراد ظالم مسلّط بر شهر مى توانند انجام دهند اینست که کارى نمایند که رهبر دلسوزى که در شهر وجود دارد فلج شود و از فعالیتهاى خیرخواهانه اى که داشته به طور کلى منع شود که در این صورت بدیهى است که چه وضعى پیش خواهد آمد. آرى وقتى که ظالمینى که در صدر اسلام بودند و درب خانه على (علیه السلام) که طبق فرمایش حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) در دعاى ندبه که مربوط به عشاق ولى عصر (ارواحنا فداه) مى باشد حضرت على (علیه السلام) درب

 

1 . بحار الانوار، ج 52 ، ص 376 و ج 11، ص 151، ح 26 و برهان، ج 2، ص 343 .

شهر علم پیغمبر (صلى الله علیه وآله) مى باشند و هر کس بخواهد وارد این شهر شود باید از درب آن وارد شود آتش زده شد و بسته گردید و حضرتش خانه نشین شد دیگر راهى از نظر ظاهر براى ورود به شهر و استفاده از علم و حکمت آن باقى نمى ماند یعنى با این کار رابطه مردم با روح رسول الله که دستورات هدایت کننده طبق آیه قرآن و تفسیر اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حضرت على (علیه السلام) بود قطع شد خوب چنین مردمى وضعیتشان معلوم است که در چه جهلى فرو رفتند و چون این بسته بودن تا زمان حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) ادامه یافت آن حضرت براى این که شرایط باز شدن این درب علم و حکمت فراهم شود و این بسته بودن ابدى نشود غیبت را اختیار نمودند.

ب ـ از بین بردن معادن خیر و خوبى

ظالمینى که بر شهر مسلط شده اند از ترس این که شرایط انجام فعالیتهاى آن فرد و رهبر دلسوز فراهم نشود و در یک فرصت مناسب اساس ظلم آنها را بر نیندازد تنها به از بین بردن زمینه فعالیتهاى او اکتفا نمى کنند بلکه با از بین بردن آن شخص خیال خود را راحت مى نمایند. ائمه (علیهم السلام) طبق زیارت جامعه کبیره معدن هر خیر و خوبى مى باشند یعنى آنچه از خوبى تصور شود منشاء و معدن آن ائمه اطهار (علیهم السلام) مى باشند. وقتى که منشاء تمام خوبیهایى که به انسان مى خواهد برسد در وجود ائمه اطهار (علیهم السلام) بود و ظالمینى که در آن زمان مسلط شده بودند این معادن را یکى پس از دیگرى نابود کردند (البته از نظر زندگى دنیایى) باعث مى شود که مردم به دوران جاهلیّت برگردند و براى این که بشر به طور کلى از این معدن خیر محروم نشود و به هلاکت ابدى نرسد حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) وارد به غیبت شدند.

ج ـ عود مردم به دوران جاهلیت

در مثال ما ظالمینى که اداره امور شهر را بزور عهده دار شده اند با این اعمالى که در بالا ذکر شد مردم را به قبل از زمانى که این رهبر دلسوز وارد شهر شده باشد مى کشانند.

با توجه به فرمایش حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) که فرمودند: « مَنْ ماتَ و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیّة ; هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است (مردن در کفر و نفاق و گمراهى ) .» (1) مشخص مى شود که، وقتى مردم را از معدن علم و حکمت دور کردند و نگذاشتند بفهمند که معدن حق (2) و معدن خیر (3) چه کسى است و چه شخصى است که تمام سعادت دنیا و آخرتشان را تأمین مىکند در واقع مردم را به دورانى انتقال داده اند که امامى در بین آنها نیامده و نبوده است. چون در دوران جاهلیت علت آن همه وحشیگرى ها این بوده است که مردم به طور کلى از حقایق دور بوده اند و با توجه به اینکه ثابت شد معدن حق و حقیقت امام (علیه الصلاة والسلام) است حال فرقى نمىکند ایشان کلا دربین مردم نباشد یا در ین مردم باشند و مردم به ایشان کارى نداشته باشند.که این عمل ظالمین علت دیگرى براى غیبت دردناک حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) مىباشد.

د ـ سرگردان نمودن مردم

ظالمینى که در شهر حکمفرمائى مى نمایند براى این که اگر زمانى شد که شرایط فراهم شد و یکى از این رهبران دلسوز توانست بعضى از مردم را نجات دهد از این هدایت و نجات جلوگیرى کنند باید یک کار دیگر بکنند و آن اینست که مردم را

 

1 . کتاب احقاق الحق و کتاب راه رهایى از مرگ جاهلى مدارک مفصل این حدیث را ذکر نموده اند.

2 . زیات جامعه کبیره (مفاتیح الجنان).

3 . زیات جامعه کبیره (مفاتیح الجنان).

طورى تربیت نمایندوبه آنها چیزهایى ببخشندکه خود را از آن رهبردلسوز بىنیاز ببینند. آرى این کار را با ائمه (علیهم السلام) نمودند در زمان خلافت بنى عباس مثلامأمون باواردکردن فلسفه یونان وقراردادن آندربرابرعلم ائمه (علیهم السلام) (1) باعث فساددراعتقادات مردم شد و بالاخره عباسیان درزمینه احکام واخلاق نیز فعالیتهاى چشمگیرى انجام دادند به طورىکه ازاین طریق دکانىدربرابرمکتب علمىاهل بیت پیامبر (صلى الله علیه وآله) که در میدان علم و دانش در اوج شهرت بودند باز کردند تا بدین وسیله مشتریان آن مکتب را کم و از فروغ آن بکاهند (2) .

در توضیح این مطلب باید عرض کنم که چون ما مدعى هستیم که دین اسلام، دین کاملى است و هیچ نقصى و هیچ نیازى در آن راه ندارد و در قرآن همه چیز بیان شده طبق آیه شریفه «ولا رطب و لا یابس الا فى کتاب مبین» و ائمه (علیهم السلام) که مترجمان و حاملان حقیقت قرآن (3) هستند تمام حقایق مادى و معنوى مورد لزوم بشر را مى دانند. پس یک شیعه واقعى اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در هیچ زمینه اى احتیاج به غیر ائمه (علیهم السلام) پیدا نمى کند.

این کارى که عباسیان نمودند اساس اسلام را با خطر جدّى مواجه نمودند که دانشمندان خارجى مى توانند ادعا کنند که اگر اسلام دین کاملى بود چه نیازى به فلسفه یونان داشت. مثل این که حاکم و مردم یک شهر این ادعا را بنمایند که در این شهر همه احتیاجات ما موجود است و ما به هیچ وجه به دیگران احتیاج نداریم و حتى اگر آنها هم احتیاج دارند ما قادر به جوابگویى همه هستیم. حال اگر جمعى از مردم این شهر دست نیاز به سوى دیگران دراز کنند و از اجناس آنها استفاده کنند و حتى به اجناس آنها توجه بیشترى از اجناس خودشان بنمایند دو قضاوت را

 

1 . سیره پیشوایان، ص 499 ـ 500

2 . سیره پیشوایان، ص 500.

3 . زیارت جامعه کبیره (مفاتیح الجنان).

مى توان در اینجا نمود: یکى این که هم حاکم و هم مردم این شهر افراد دروغگو و حقه بازى هستند.

دیگر این که جمعى از مردم این شهر خودشان را از زیر لواى حاکم خارج نموده اند و بى توجه به مردم و موجودى خودشان چشمشان را دارایى دیگران گرفته است.

حال وقتى که اسلام ادعا مى کند که دین کاملى است و تمام احتیاجات بشر را تا روز قیامت دربردارد اگر عده اى آمدند با این که در ظاهر مسلمان هستند به دین ها و مکاتب و علوم بیگانگان روى آورند عملا آن که اسلام در وجود اوست یعنى امام (علیه الصلاة والسلام) را کنار گذاشته اند و این گونه ظلم ظالمین که بسیار هم از این جهت موفق بوده اند باعث سرگردانى مردم و انزواى ائمه (علیهم السلام) شد. و از آنجا که اگر این وضع ادامه یابد با توجه به این که گفته شد یک قسمت از ظلم ظالمین از بین بردن امام معصوم (علیه الصلاة و السلام) است پس وقتى که علوم اهل بیت (علیهم السلام) این چنین کنار گذاشته شد خود ائمه (علیهم السلام) هم که از بین رفتند یعنى همه خوبیها از بین رفته است و از طرف دیگر همان طور که در ذیل بحث مى شود مردم هم زمینه ندارند پس باید امام (علیه الصلاة و السلام) غایب شود تا دین خدا محفوظ بماند.

بخش دوم : ضعف و سستى مردم

در این بخش بررسى مىکنیم که چگونه شیطان به وسیله ظالمین حاکم بر شهر از ضعف و سستى مردم آن استفاده کرد و باعث غیبت امام عصر (ارواحنا فداه) گردید:

در این بخش داد سخن بسیار است چون این مسأله بود که باعث تقویت قسمت اول یعنى ظلم ظالمین شد. ظالمینى که بعد از رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) جرأت پیدا نمودند مردم را به ذلت بکشانند در اثر ضعف مردم بودند حال نگاهى اجمالى داشته باشیم به میزان این ضعف تا این که متوجه شویم چگونه روایت «ارتد الناس بعد النبى الّا ثلاث» و در بعضى روایت الاّ سبعة در مورد این مردم صدق مى کند.

الف ـ نادیده گرفتن تأکید دو دهه پیغمبر(صلى الله علیه و آله) در مورد امامت

درابتدا نگاه وبررسى اجمالى به چگونگى این تأکید پیامبر (صلى الله علیه وآله) درمورد ولایت وامام معصوم بعد از خودشان مىنماییم و در نهایت نتیجه مىگیریم که بى توجهى و ضعف مردم به این تأکیدات و زحمات پیامبرى جز غیبت امام عصر (ارواحنا فداه) نخواهد داشت:

1ـ در ابتداى بعثت

پیامبر (صلى الله علیه وآله) از همان سالهاى اول بعثت شریفشان بموازات تبلیغ از رسالت خودشان مسأله امامت را نیز بیان فرمودند به طورى که اگر انسان کمى دقت نماید و انصاف به خرج بدهد این طور متوجه مى شود که رسالت حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) وامامت ائمه هدى (علیهم الصلاة و السلام) دو چیز لازم و ملزوم یکدیگر بوده اند.

وقتى که پس از سه سال از مبعث، خداى تعالى به حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) آیه «وانذر عشیرتک الاقربین» (1) یعنى اى پیامبر خویشاوندان نزدیک خود را از عذاب الهى بترسان را وحى نمود، پیامبر (صلى الله علیه وآله) پس از دو بار که تعدادى از اقوام خود را به وسیله حضرت على بن ابیطالب (علیه السلام) دعوت نمودند. فرمودند: اى فرزندان عبدالمطلب گمان نمى کنم کسى براى اقوام خود بهتر از آنچه من براى شما آورده ام آورده باشد. و مى دانید من هیچ گاه دروغ نگفته و نمى گویم من براى شما سعادت دنیا و آخرت را آورده ام یعنى خداى تعالى مرا به عنوان پیامبر براى تمام مردم دنیا مبعوث کرده و به من امر فرموده که در مرحله اول اقوام و خویشاوندان خود را راهنمایى کنم وشما

 

1 . شعراء ، 214.

که معجزه مرا در برکت یافتن این غذا دیدید و از آن غذا خوردید مانند بنى اسرائیل که آنها مائده آسمانى را خوردند و ایمان نیاوردند خداى تعالى به عذاب سختى او را مبتلا خواهد فرمود و این را هم بدانید که خداى تعالى براى هر پیامبرى از اقوام و نزدیکانش وصى و وارثى قرار داده چنان که هارون را براى حضرت موسى قرار داد. و هر کس زودتر و بهتر به من ایمان بیاورد برادر من و خلیفه من خواهد بود. حالا از میان شما چه کسى زودتر این کار را مى کند؟ «على بن ابیطالب» (علیه السلام) از جا برخاست و گفت: من با شما بیعت مى کنم. پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) دوباره و سه باره مطالب خود را تکرار کرد کسى جز «على» (علیه السلام) جواب آن حضرت را نداد حضرت «رسول اکرم» (صلى الله علیه وآله) ،«على بن ابیطالب» (علیه السلام) را جلو خواست و با او بیعت کرد و به او فرمود: تو برادر و خلیفه و وارث و وصّى منى.

عکس العمل آنها این بودکه رو به ابوطالب کردند وخندیدند و گفتند: پس از این تو باید فرمانبردار پسر خودت باشى و او را مسخره مىکردند.

خلاصه اینکه حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) تا پایان عمرشریفشان آن قدرمسأله امام بعد ازخودشان را چه لساناً وچه عملا بیان فرمودندکه منابع مختلف شیعه وسنّى به وضوح این مطلب را نشان مىدهند.که ازباب نمونه قضیه اى که از اواخر عمر شریفشان اتفاق افتاد را بیان مىنماییم.

2ـ قضیه غدیر خم و نصب خلافت

پیغبر اکرم (صلى الله علیه و آله) اعمال حجش را که تمام کرد و قصد رفتن به مدینه را فرمود حضرت «امیرالمؤمنین» (علیه السلام) و سایر مسلمانان در خدمتش بودند. وقتى به «غدیر خم» رسیدند «رسول اکرم» (صلى الله علیه وآله) در آنجا به امر پروردگار متوقف شدند مسلمانان نیز به تبعیت از آن حضرت در آنجا ماندند. و علّت توقفشان این

بودکه خداى تعالى به«پیغمبر اکرم» (صلى الله علیه وآله) امرکرده بودکه«على بن ابیطالب» (علیه السلام) به عنوان جانشین خودبراى مردم معرفى کند.

و با این کلام پروردگار متعال جدّى بودن این پیام را تأکید کرد که: «یا ایُّها الرّسولُ بَلَّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْک مِنْ رَبَّکَ واِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بلَّغْتَ رِسالَتَه واللّه یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس اِنّ اللّه لا یَهدى الْقَوُمَ الکافرینَ» (1) یعنى اگر این کار را نکنى رسالتى را که از جانب خدا داشته اى ابلاغ نکرده اى و خدا تو را از شرّ مردم نگه مى داد.

بالاخره پیامبر (صلى الله علیه وآله) در طى خطبه اى که ایراد فرمودند این آیه را قرائت نمودند: «انّما و لیُّکُمُ اللّهُ و رسولُهُ والّذین امنوا الذینَ یقیمون الصلوة و یُوْتونَ الزّکوة و هُمْ راکعون» (2) .

سپس حضرت فرمودند: اى مردم بزودى من براى همیشه از بین شما مى روم و دعوت حق را لبّیک مى گویم ولى در میان شما چیزى را که اگر متمسّک به آن باشید هرگز گمراه نمى شوید مى گذارم یکى کتاب خداست و دیگرى عترتم که اهل بیت من مى باشند و این دو از هم جدا نمى شوند تا در کنار حوض کوثر بر من برگردند.

اى اجتماع مردم مسلمان «على بن ابیطالب» (علیه السلام) را بر دیگران برترى دهید زیرا او بعد از من از همه مردم از مرد و زن با فضیلت تر است. به وسیله ما خداى تعالى به مردم روزى مى دهد از رحمت خدا دور است و مورد غضب پروردگار است کسى که این سخن مرا رد کند و با سخن من موافقت نداشته باشد همه بدانید که جبرئیل مرا از جانب پروردگار به این مطلب خبر داد و گفت: کسى که على (علیه السلام) را دشمن بدارد و او را از روى محبّت پیروى نکند بر او لعنت خدا و غضب خدا خواهد بود. و کوشش کنید و بپرهیزید از این که با «على بن ابیطالب» (علیه السلام) مخالفت نمائید و بعد از آن که مسلمان شده اید وقدمتان در راه

 

1 . مائده ، 67.

2 . مائده ، 55.

اسلام استوار گردیده است لغزش پیدا کنید خدا دانا است به آنچه عمل مى کند.

خلاصه اینکه مردم درطى سه روز زن ومردآمدند و به حضرت«على بن ابیطالب» (علیه السلام) تهنیت وتبریک گفتند وبا آن حضرت بیعت نمودند.

حدیث غدیرخم طولانى است و در آن حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) حتى در مورد حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) هم فرمایشاتى داشته اند ولى به خاطر طولانى شدن کلام از آن خوددارىمىکنم وفقط یک جریان از حادثه غدیرخم که نشان دهنده ضعف زیاد مردم مىباشد چون با این که عذاب دشمنى با «على بن ابیطالب» (علیه السلام) را با چشم خود دیدند باز مى بینم که پس از رسول الله (صلى الله علیه وآله) با حضرتش چگونه رفتار نمودند.

«حارث بن نعمان فهرى» بر شتر خود سوار بود (در همان روز غدیر خم) ولى به خاطر دشمنى که با «على بن ابیطالب» (علیه السلام) داشت به نزد «پیغمبر اکرم» (صلى الله علیه وآله) رفت و با کمال بى ادبى و دعوا گفت: ما را گفتى کلمه شهادتین بگوئید، گفتیم، پنج بار نماز بخوانیم، خواندیم، زکات بدهیم و روزه و حج و جهاد بکنیم، کردیم، چرا دیگر پسر عمّت را براى خلافت معرّفى کردى و به سرپرستى مسلمین گماشتى و مى گویى بعد از من او را اطاعت کنید آیا این گفتار را از خودت مى گویى یا از جانب خدا گفته اى؟

«پیغمبر اکرم» (صلى الله علیه وآله) با کمال تواضع و فروتنى فرمودند: به خدائى که جز او خدائى نیست آنچه در حق «على» (علیه السلام) گفتم به امر خدا بود. «حارث» رویش را برگرداند و گفت: خداوند اگر آنچه محمد (صلى الله علیه وآله) در حق على (علیه السلام) مى گوید راست است بر سر من از آسمان سنگى بیندازد یا مرا به عذاب دردناک گرفتار کند. هنوز این سخن در زبانش بود که سنگى از آسمان بر سرش افتاد و مانند اصحاب فیل کشته شد و خداوند این آیات را نازل فرمود: «سئل سائل بعذاب واقع للکافرینَ لَیْسَ لَهُ من دافعٌ» (1) .

با توجه به مبحث بعدى مشخص مى شود که ضعف و سستى مردم چگونه تأکیدات و زحمات 23 ساله پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را به مقدار زیادى هدر داد و چگونه این ضعف حقایقى را که از روز، روشن تر بود پوشاند و روزگار را مانند شب ظلمانى تاریک نمود. که این پوشاندن حقایق زمینه را براى غیبت امام عصر (ارواحنا فداه) فراهم نمود.

ب ـ بى توجهى بیش از 200 ساله به سفینه نجات

ما معتقدیم که تمام ائمه (علیهم السلام) و امام زمان (ارواحنا فداه) سفینه نجات انسان به ساحل سعادت مى باشند. و براى این که مقدارى از اهمیّت سفینه نجات مشخص شود این موضوع را با کشتى حضرت نوح (على نبینا و آله و علیه السلام) مقایسه مى نماییم:

مى دانیم که حضرت نوح پس از آن که تبلیغش را انجام داد و جز افراد بسیار کمى به او گرویدند و بقیه به صریح آیه شریفه قرآن تبلیغ حضرت نوح جز این که بر کفر و عداوتشان مى افزود (2) اثر دیگرى نداشت که خداوند متعال دستور ساختن کشتى را به حضرت نوح داد و بالاخره موقع موعود که فرا رسید خداوند به حضرت نوح دستور داد که با پیروانش سوار کشتى شوند در آنجا حضرت نوح مى خواست فرزندش را نجات دهد که فرزندش جواب داد من به کوههاى بلند پناهنده مى شوم و اینگونه از غرق شدن نجات پیدا مى کنم که سرانجام هم هلاک شد و از بین همه تنها کسانى که سوار کشتى بودند نجات پیدا کردند. بنابراین در طول تاریخ ائمه اطهار (علیهم السلام) که نگاه مى کنیم از بین آن همه مسلمان تنها تعداد معدودى واقعاً به ساحل نجات

 

1 . معراج ، 1 و 2.

2 . نوح ، 6.

رسیده اند و بقیه در دریاى پر تلاطم دنیا غرق شده اند چون اکثراً به طور حقیقى سوار این کشتى نجات نشده اند و در دریاى دنیا خواسته اند به بوته هاى روى آب که مادیات دنیا باشدویا اگر کوهىکه درنظر آنها آسیب ناپذیر بوده مثل افراد قدرتمند ظالم متوسل و پناهنده شوند.

براى این که ضعف و سستى مردم در توجه به سفینه نجات خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) که از علل بسیار مهم غیبت حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) مى باشد مشخص شود چند نمونه بسیار مختصر را ذکر مى نمایم:

1 ـ رفتار با امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السلام)

با آن تأکیدى که در قبل متذکر شدیم که پیامبر (صلى الله علیه وآله) نسبت به على بن ابیطالب (صلوات الله علیه) نمودند و در واقع نتیجه زحمات طاقت فرساى پیامبر (صلى الله علیه و آله) در ولایت امیرالمؤمنین على (علیه السلام) خلاصه مى شود ببینیم چگونه مردم نسبت به رسول خدا (صلى الله علیه وآله) اداى دین نمودند. از على بن ابیطالب (علیه السلام) نقل شده که فرمود: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) در آن لحظات آخر عمرش دستور داده بود تمام مردم در لشکر اسامة بن زید در خارج مدینه جمع شوند و احدى از عرب زادگان و قبیله اوس و خزرج و غیر هم از مردم در مدینه باقى نماند، پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) همه آنهایى را که ممکن بود عهد و پیمان را بشکنند و جنگ و دعوا بوجود بیاورند و کسانى که مرا به چشم کینه نگاه مى کنند و در دل کینه مرا به خاطر کشته شدن پدرانشان یا برادرانشان یا دوستانشان در جنگها و غزوات که به دست من انجام شد، در دل داشتند به طرف خارج مدینه و به لشکر اسامه روانه کرد، مهاجرین و انصار و سایر مسلمین و حتّى منافقین و کسانى که به اسلام اعتقادى نداشتند و ممکن بود توطئه کنند همه را زیر پرچم اسامه جمع کرد. منظورش این بود که مبادا کسى در بین مردم مدینه باقى بماند

که چیزى بگوید که من آن را کراهت داشته باشم و کسى نباشد که خود را در مقام خلافت و ولایت و قیام به امور رعیّت و ولایت بعد از او بنماید لذا آخرین کلام آن حضرت درباره امّتش این بود که همه به سوى لشکر اسامه حرکت کنند و احدى تخلّف نکند، بالاخره حضرت على (علیه السلام) مى فرمایند، ولى با کمال تأسف پس از وفات رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) دیدم عدّه اى که بنا بود در اردوگاه اسامه در لشکر باشند از دستور فرمانده خود سرپیچى کردند و زیر پرچم او نماندند و به سوى مدینه بازگشتند. آن روز من مشغول کفن و دفن بدن مطهّر رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) بودم و از آنچه در اطرافم مى گذشت غافل بودم. زیرا معتقد بودم مهمترین کار برایم آن روز مراسم تدفین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) است، آنها از این فرصت استفاده کردند و نقشه خود را عملى نمودند این کار آنان، آنهم در وقتى که زیر فشار مصیبت و ابتلاء به ماتمى به آن عظمت بودم مانند نمکى بود که بر زخم دلم پاشیده باشند ولى من صبر کردم و وظایف خودم را ترک نکردم (1) .

این یک نمونه و نمونه دیگر آن مصیبت هاى وارده بر على بن ابیطالب (علیه السلام) در وفات فاطمه زهرا ((سلام الله علیها) مى باشد.

2ـ رفتار با دو آقاى جوانان اهل بهشت

مى دانیم که حضرت رسول در مورد حضرت مجتبى و حضرت سیدالشهداء (صلوات الله علیهما) فرمودند که این دو دو سید آقاى جوانان اهل بهشت هستند. در مورد ضعفى که مردم در مقابل این دو امام مبین انجام دادند اگر بخواهیم مطلب بگوییم بسیار طولانى مى شود ولى رفتار مردم را با حضرت سیدالشهداء آن هم خیلى مختصر متذکر مى شویم که چگونه مردم مسلمانى که دسته جمعى برایشان دعوتنامه فرستادند و خود را مطیع و منقاد حضرتش معرفى نمودند وقتى پاى

 

1 . بحار الانوار، ج 28، ص 206.

محبت دنیا پیش آمد خون ایشان و اصحاب و فرزندانش را ریختند و حرم حضرتش را اسیر نمودند و با آنها چگونه رفتار نمودند.

نتیجه این که اگر مختصر دقتى بنماییم متوجه مى شویم که همه افرادى که در مقابل ائمه (علیهم السلام) به جنگ و مقابله برخاستند و تا سر حد جان تصمیم به شکستن و از بین بردن این کشتى نجات گرفتند از اول افراد کافر و ملحدى نبودند از ابتدا به ظاهر مسلمان بودند و ظاهراً اظهار محبت مى نمودند اما چون مراحل ایمان را نپیموده بودند و تزکیه نفس ننموده بودند از آن ضعف و سستى که داشتند شیطان قسم خورده آنها را خیلى سریع و راحت از پا در آورد و آنها حداقل مقدار کمى از استقامت شیطان را که وقتى تصمیم به اغواى بشر گرفت به طور جدى الآن هم حتى پس از هزاران سال کارش را شبانه روزى انجام مى دهد نداشتند که وقتى تصمیم به یارى و دفاع و اطاعت از حریم امام زمانشان گرفتند از موضع خودشان عقب نشینى نکنند که نتیجه آن بشود که بتوان به همه ائمه (علیهم السلام) مظلوم گفت.




mustafa miri ::: جمعه 86/1/24::: ساعت 1:52 عصر

   1   2   3   4   5   >>   >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :5251
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<